Rockelstad Slott - Gå till startsidan
Spännande och omfattande historiaKonferens och KickoffBröllop med övernattningFestlokaler och uppläggWeekend och WeekendpaketHyra hus för ert arrangemangPriser och alternativHerrgården och StalletKontaktuppgifter och vägbeskrivning
    

Faktablad om konferenser på Rockelstad

Här finns lite information som kan vara bra att veta för er som skall besöka oss i samband med konferens eller kick off. Det mesta är för dig/er som ordnar konferensen. Det är dock bra om deltagarna informeras något om förutsättningarna, då det fungerar lite annorlunda än på andra konferensanläggningar.

Offert och priser

Sedan några år har vi en prislista här på hemsidan. Men vi skickar er gärna en offert innan ni bestämmer er. För att kunna göra detta behöver vi veta hur många ni planerar vara, ungefärlig ankomst och avresetid och kanske något om er agenda. Prislistan varierar med hur många ni är, antal extramåltider och delvis vilket upplägg som önskas. Det går att använda "intresseanmälan" på denna sida för att skicka en förfrågan. Vi försöker e-posta tillbaka så fort vi kan.

Ledig kapacitet

En första bild av om det är ledigt går att få direkt här på hemsidan, genom att kolla i vår bokningskalender. En länk till bokningskalendern finns t.ex. nere i högra hörnan på vår startsida. Observera att vi dock endast kan boka hela dagar i vår nuvarande bokningskalender, och att det därför kan vara ett sällskap som åker under en dag som inte ser bokad ut.

Reception och nycklar

Vi har ingen reception, då delar av Slottet även fungerar som vår bostad. Vi finns dock tillhands för att hjälpa till med ev. frågor, eller om ni t.ex. behöver skicka fax. Rummen har inte egna nycklar, dörrarna går dock att stänga, och ofta att låsa från insidan.

Kontaktpersoner

Anna är ansvarig för konferensförfrågningar eller om ni vill boka husen och laga egen mat. vår husmor Maria är oftast ansvarig för mat som ingår i ett arrangemang, t.ex. konferens eller kickoff. Aktiviteter vid konferenser och kickoffer hanteras av Fredrik med hjälp av Teddy och Peter, när gruppen delas in i fler lag vid t.ex. teambuilding medverkar även andra personer som handledare. Någon i familjen guidar runt i slottet, vilket är en vanlig aktivitet före middagen, kanske med en drink i handen.

Företaget och ägare

Rockelstad Slott är det officiella namnet i kommerciella sammanhang. Gården är också en gammal sätesgård och kallas ofta Rockelstad Säteri. Fastigheten ägs av familjen von Post sedan 1973. Verksamheten på gården bedrivs i bolaget Rockelstad Förvaltning HB med de två delägarna Anna och Fredrik von Post.

Vägbeskrivning från Stockholm, Eskilstuna, Nyköping och andra städer

Under kontakta oss rubriken i menyn högst upp finns vägbeskrivningar från närliggande städer som Eskilstuna och Nyköping. Där finns också en vägbeskrivning med bilder på hur man åker med bil från Stockholm. Stockholm vägbeskrivning

Ankomst

När ni kommer fram till Rockelstad är det lämpligt att folk får sina rum. Om gruppen är stor (ca 20 personer eller större) är det bra att redan innan ha bestämt vem som skall bo i vilket rum. Detta är särskilt viktigt om vissa personer skall dela rum. Vi har lagt ut en sovrumsguide här på webbsidan (sovrumsguiden) där ni själva kan bestämma rum utifrån olika förutsättningar, t.ex. trappor, avstånd till dusch/wc, antal sängar på rummen etc. Det går givetvis bra att gå runt och bestämma detta när ni väl kommer hit, vid mindre grupper är det ofta att föredra.

Måltider

Tillsammans med Anna och/eller Maria bestämmer ni vilka maträtter / viner som passar. För att ge er lite matinspiration har vi lagt ut en hel del menyförslag här på webbsidan (se mat & förtäring), dessa kan ni diskutera med Anna/Maria. Observera att vi INTE har en fast meny, och att det INTE går att beställa från denna lista utan att kontakta oss. I Östra flygeln finns de stora gårdsköken sedan flera hundra år. Här har vi också byggt ut matsalen med en trevlig glasveranda, Alla måltider serveras vanligtvis i denna matsal i anslutning till köken. Brygghuset har också ett bra kök och stort rum som ibland används som matsal. När det är viktig kundrepresentation eller om det finns särskilda önskemål serverar vi ibland mat i gamla matsalen på slottet (tilläggskostnad då maten behöver bäras från flygeln) Tider för måltider och aktiviteter brukar kunna justeras på plats, även om det är bäst att i förväg ha faställt agenda.

Kaffepauser

Kaffe efter måltiderna serveras antingen i middagslokalen eller i Östra flygelns förmak. Ofta finns möjlighet att inta kaffe och avec i slottets förmak för att byta miljö efter middagen. För och eftermiddagskaffe kan serveras i östra flygelns förmak, konferenslokalen eller utomhus (kan vi bestämma allteftersom). Är det fint väder finns möjlighet att sitta nere vid bastun med utsikt över Rockelstadfjärden.

Konferenslokal och grupprum

Från 2011 har vi tre konferensrum. Den nya konferenslokalen i Gula Paviljongen beräknas klara ca 80 personer i skolsittning (bord framför stolarna). I Östra flygelns övervåning finns plats för ca 20 personer, antingen på tre separata bord, eller långbord. I Brygghusets undervåning finns plats för ca 45 personer. Är ni fler än så kan åtminstone en del av borden tas ut och att placeringen istället ändras till biosittning. Här går det att skapa ett flertal olika möbleringar med 9 st mindre bord. Runt om i husen finns ett antal olika sittgrupper som kan användas som grupprum. Frukt, vatten och godis finns normalt tillgängligt i konferensrummet.

Konferensutrustning

I alla konferenslokalerna finns whiteboard, OH-projektor, vit filmduk och minst 2 blädderblock. Anteckningsblock och pennor finns tillgängligt. Vi håller inte med datorer. Konferenslokalerna liksom många andra rum har fast eller trådlöst bredband med DHCP (dynamiskt tilldelade IP adresser). videoprojektor tillhandahåller vi givetvis utan kostnad.

Guidad slottsvisning

En tur runt i slottet med någon ur familjen som berättar om godsets långa historia och forna ägarnas öden och äventyr brukar vara ett uppskattat inslag oftast före middagen, men ibland också efter middagen. Turen kan anpassas mellan 30 minuter och 90 minuter och kombineras med fördrink (före middagen) eller med kaffe (efter middagen).

Aktiviteter

Aktiviteter för t.ex. Kick-off och teambuilding finns beskrivet under egen rubrik. Det är möjligt att ordna brasa vintertid samt dryck på stationerna.

Avbeställning

Om en konferens eller kick off avbeställs innan den genomförts tillämpar vi SHR (Sveriges Hotell & Restaurangföretagares) regelverk för avbeställning av konferenser.

Detta regelverk ser i korthet ut enligt nedan:

- Avbokning/delavbokning sker skriftligt t.ex. via mail.
- Avbokning skall bekräftas skriftligt av Rockelstad (via e-post)
- Avbokning senare än 4 veckor innan arrangemang debiteras med 75 %
- Avbokning senare än 2 veckor innan arrangemang debiteras med 100 %
- Om Rockelstad lyckas boka om aktuella dagar skall detta belopp dras från fakturan.

Vi är inte främmande för att göra andra uppgörelser än detta regelverk. Detta skall i så fall överenskommas i samband med bokningen.

Telefonnummer och adress

Anna von Post
Fredrik von Post
Rockelstad Slott
640 34 Sparreholm
Tel vxl: 0157-320 10
mob Anna: 070-212 81 31
mob Fredrik: 070-565 12 02
fax: 0157 - 320 70 (slottet, ring först så sätter vi på faxen)
Christer: 0157 - 321 18
E-post: info@rockelstad.se

 
Konferensanläggningen
Konferensupplägg
Konferenslokaler
Teambuilding och aktiviteter för kick off
Konferens och kick off fakta
Kundreferenser vid Konferens och kick off
Säljkonferens och kundrepresentation
Placera folk i olika sovrum
Maträtter och måltider
Priser konferens och kickoff
Konferenslänkar och kompletterande boende
Boka konferens och kick off intresseanmälan

Tillbaka
 
English version In English please
 
 
Rockelstad Slott > Konferens och kickoff > Fakta vid konferenser eller kick-off
649 91 Sparreholm.    Tel: 0157 - 32010.    E-Post: kontakt@rockelstad.se    Sitemap    Last update: 2010-10-19

Rockelstad är certifierade av Krav