Rockelstad Slott - Gå till startsidan
Spännande och omfattande historiaKonferens och KickoffBröllop med övernattningFestlokaler och uppläggWeekend och WeekendpaketHyra hus för ert arrangemangPriser och alternativHerrgården och StalletKontaktuppgifter och vägbeskrivning
    

Stor vinter Kick off i januari

Vi fick uppdraget att genomföra Tidsams årliga kickoff här på Rockelstad i Januari. Tidsam är Sveriges största leverantör av tidskrifter till ca 8000 återförsäljare. Egentligen började det med att ledningsgruppen kom hit ett par månader tidigare för att se om det var lämpligt att senare ha kickoffen här.

Med våra gamla byggnader har vi visserligen runt 70 fasta bäddar, men är man så pass många sjunker boendestandarden ganska markant (och dygnspriset följer med ner). Så det gäller att förankra att alla inte kommer kunna få enkelrum.

Parkering av bilar utanför grindarna

Tidsam har en geografiskt utspridd verksamhet så folk kom huvudsakligen i egna bilar från olika ställen i landet. Parkering som vanligt utanför grindarna. Egna banderoller på var sida om grinden, men svårt att få dem att inte blåsa sönder i ganska hård och isande vind.

Tidsam flaggor i flagstängerna

Kul med egna flaggor i de parställda flagstängerna framför slottet. En sån färggrann skala piggar upp i vintermörkret.

Gula Paviljongen som konferenslokal

Utan den Gula paviljongen som konferenslokal hade denna typ av arrangemang inte varit möjliga här på Rockelstad. Den funkar mycket bra som konferenslokal även vintertid, kanske inte lika roligt att sitta ute på verandan och inta kaffet i snålblåst dock.

Konfererande i Stora lokalen

Full konferens pågår i stora lokalen i Gula Paviljongen. Folk brukar vara mycket nöjda med denna lokal och så även denna gång. 5.1 Ljudsystem, projektor i hemlig taklucka, motordriven bred 3m duk. Inga problem att få in 65 pers i skolsittning (bord framför). Golvvärme gör det skönt om fötterna. Ibland har vi problem med att det är lite varmt i lokalen, men det finns ju fönster. Nätverket krånglade lite idag, men det löste sig genom att dra ut kontakten och sätta in igen på trådlösa accesspunkten.

Samling för kick off aktiviteter framför slottet

Vid 4:a tiden var det dags för kick off aktiviteter. Alla samlas framför slottet. Temat för dagen är medeltid, och vi har satt ihop 10 lagflaggor med lagnamn som Arn, Thor, Vasa, Röde orm etc. Inget litet jobb att bygga dessa kan jag säga. Den ena av våra stora eldkorgar står framför slottet, och används för att tända facklorna.

Fackeltåg från slottet till ridhuset

Mysigt med fackeltåg från slottet ut till ridhuset där aktiviteterna skall äga rum. Perfekt att kunna hålla kick off aktiviteterna i ridhuset när det är sånt här väder.

Fackelställ med brinnande facklor utanför ridhuset

Vi tog en bred regel och borrade hål i för att ha någonstans att ställa facklorna. Från början hade vi tänkt ställa dem i en snödriva, men det var för lite snö. Detta blev ju en makaber och vacker lösning istället.

Genomgång av kick off aktiviteter i ridhuset

Väl inne i ridhuset gås aktiviteterna igenom. De 10 lagen a ca 6 pers får veta vilka lag de skall möta på de olika stationerna.

Hästskokastning i ridhuset

Thomas (en av bröderna som driver stallverksamheten) håller i hästskokastningen. Han blev lite sen, för när fackeltåget gick förbi fösta hästhagen så rymde en häst. Två lag kastar 5 hästskor vardera i två omgångar. Det kan man ju tänka sig att de gjorde även på medeltiden.

Svärdsduell med Lajv-vapen

Som en frivillig extra aktivitet har vi en ruta för svärdskamp med Lajv-vapen. Här kan två motståndare slåss med mjuka svärd och yxor gjorda av Latex. Dessa vapen är färg och utseendemässigt väldigt lika riktiga vapen.

Bågskytte i ridhuset

Bågskytte är en populär aktivitet som vi ofta har som en del av mångkamper. Passar bra i medetidstemat också. Vår vaktmästare Teddy brukar vara den som håller i bågskyttet.

Dra stock som kick off aktivitet

Några av grabbarna på Tidsam kom på att stockdragning kan vara en bra medeltidsaktivitet. Vi släpade upp två ungefär likvärdiga stockar från en timmerhög, och så fick lagen dra stocken två gånger tvärs över ridhuset. Till sin hjälp hade de 3 st rep. Detta blev en riktig actiongren.

Kick off laget Sten-Sture poserar

En lagbild med ett av de 10 lagen, Sten Sture (den äldre) har fått sitt vapen avbildat på lagflaggan. Vapnet föreställer 3st sjögräsblad.

Fikastation vid kick off aktivitet i ridhuset

För de lag som blev färdiga med sin gren före utsatt tid fanns en fika-station med mackor och glywein. Mackorna var aningen små, det skall vi försöka komma ihåg tills nästa gång. Värma sig kunde man göra vid eldkorgen precis utanför dörren.

Översiksbild av ridhuset och dess aktiviteter

Aktiviteterna fördelades över hela ridhuset (20x60 meter). Vi hade gjort noggranna skisser på hur aktiviterna skulle placeras, och de verkade funka bra.

Tornering med segway och lansar

Segway var ett delmoment i aktiviteterna. Som ett komplement till den vanliga slalombanan hade vi gjort en lans turnering i äkta Ivanhoe anda. Lagen startade på var sida med en latex lans och möttes på mitten för att försöka putta av motståndaren. två plankor var försänkta i ridhusbotten för att markera banan. Jättekul för de som vågade. Tyvärr var det inte så många som faktiskt vågade använda lansarna. Många trodde det var farligt, men de som försökte insåg att det inte alls var någon blodig tillställning.

Radiostyrda bilar som kick off aktivitet

Nyheten för 2013 vad det gäller aktiviteter är att vi nu erbjuder Radiostyrda bilar. Det kan tyckas banalt men var nog den gren som många tyckte var roligast. Det är inte vilka bilar som helst utan en ny XXL modell med kraftiga Litium batterier och ett ruskigt drag. Perfekt inne i ridhuset med bra fäste och där sand/sågspåns blandningen i ridhuset sprutar åt alla hål när man gasar på.

Båda lagen körde en slalombana på tid, men fick förstås träna fritt också. Flera av deltagarna ville köpa egna bilar (vi är återförsäljare för dem). Men knappt 10000 kr för en fullutrustat bil med laddare och dubbla batterier är ju ganska saftigt. För att klara genomföra en sån här aktivitet måste vi ha massor med extra batterier. Här körde vi med två bilar åt gången, och hade två till redo vid batteribyten, totalt har vi 7 bilar.

Tjejerna i köket

Vår husmor Maria basar över tjejerna i köket. Mycket jobb att få till mat och fika till dryga 60 pers. Lite annorlunda matupplägg denna gång. Middagen blev mer av buffe, men vi håller oss till vilt-temat med kronhjort från det lokala viltslakteriet i Vrena. Potatisgratängen med jordärtskocka och nåt mer jag inte kommer ihåg var supergod. Efterrätten var också en smarrig buffe.

Fördrink i slottet

Kvart i åtta var det fördrink i slottet. Godsägaren berättade lite historia och några av bossarna drog lite om verksamheten. För att få lite mer flyt i tidsplaneringen blev förrätten omvandlad till snittar att inta vid minglet här i slottet.

Middag med genomgång

Middagen hålls nästan alltid i Kristallsalen i Östra flygeln. Lite egna aktiviteter och genomgång av tävlingsresulaten under middagen. Vi fick flytta ut en separat projektor och duk framför buffebordet så alla kunde se.

Disco och fest i Brygghuset

Är man så här många brukar det vara en hit på kick off att ha dans och fest i Brygghuset. Vår discoanläggning riggades och någon hade med sig en dator med sjyssta spotify listor. Vid 1 - halv 2 var det order på att musiken skulle sluta eftersom det var konferenspass dan efter, men en del forsatte festa i egen regi.

Konferenslunch dagen efter festen

Dag 2 var det konferenspass i Gula paviljongen igen. Lunch i flygeln och ett litet pass efter lunch också.



 
Konferensanläggningen
Konferensupplägg
Konferenslokaler
Teambuilding och aktiviteter för kick off
Konferens och kick off fakta
Kundreferenser vid Konferens och kick off
Säljkonferens och kundrepresentation
Placera folk i olika sovrum
Maträtter och måltider
Priser konferens och kickoff
Konferenslänkar och kompletterande boende
Boka konferens och kick off intresseanmälan

Tillbaka
 
English version In English please
 
 
Rockelstad Slott > Konferens och kickoff > Kick off Ingo
649 91 Sparreholm.    Tel: 0157 - 32010.    E-Post: kontakt@rockelstad.se    Sitemap    Last update: 2013-01-15

Rockelstad är certifierade av Krav