|
|
Frågor och fakta
Här har vi samlat en mängd vanliga frågor. Har ni möjlighet så läs gärna igenom detta innan ni besöker oss eller mailar frågor till oss.
Givetvis försöker vi svara på alla tänkbara frågor, och hitta lösningar på de problemställningar som kan uppkomma. Ni är välkomna
att ringa eller e-posta in frågor och funderingar, men vi föredrar om ni samlar på er några frågor och inte tar dem en och en.
När är det möjligt att hålla bröllop på Rockelstad
Alla helger på året utom nyår och helger i juli månad (då vi själva och vår personal har semester). Vinterbröllop fungerar utmärkt, populärast
för vinterbröllop är helgerna i februari och början på mars. Vi har en modern värmeanläggning (fjärrvärme) i alla hus. Sommartid är augusti
den mest populära månaden.
Hur bokar man
Ni kommer hit och tittar, vanligen en söndag ca kl 15:00. Besöket måste dock bokas in med oss, helst via e-post. Därefter är
det möjligt att kostnadsfritt reservera en helg under ca 1-2 veckor medan ni funderar. Bokning sker genom att ni betalar en bokningsavgift
på ca 8000 kr, varpå vi bekräftar att er helg är definitivt inbokad.
Vad skall man tänka på när man besöker er
Kom överens med oss om dag och tid. Skriv gärna ut en karta hur man hittar hit. Missa inte avfarten från motorvägen i Järna.
Det är trevligt om ni kan komma när det är dagsljus. Ha överenseende med att det på söndagar oftast är stökigt i husen och att sängarna är obäddade.
Frågor om datum och kostnader besvaras bäst via e-post. Ring oss om ni blir försenade 0157-32010, hittar ni ingen på plats, ring oss igen när
ni kommit hit. Vi möts upp precis utanför stora porten till slottet.
Får man tillbaka bokningsavgiften om man bokar av
Räkna med att en bokningsavgift är förbrukad och inte återbetalas.
När sker den resterande betalningen
En del av beloppet betalas ca 6 mån i förskott. Hela summan enligt den kalkyl ni kommunicerat med oss skall vara betalt 14 dagar före den aktuella helgen.
Exakta betalningsvillkor står i den bokningsbekräftelse ni erhåller.
Är ni tveksamma till om
alla kommer, eller om ni behöver använda vissa tilläggsdelar, betala gärna in ett något mindre belopp (5-10 tusen mindre) och reglera detta på plats istället (under fredagen).
När stämmer vi av den slutgiltiga kalkylen
På fredag eftermiddag/kväll stämmer vi av och reglerar ev återstående kostnad om det t.ex. är så att ni inte betalt allt i förskott.
OBS. INTE på söndagen utan endast på fredagen.
Kan vi få återbetaltning om vi betalt in ett för stort belopp i förväg
Tyvärr är detta ej möjligt. Betala därför hellre in ett lite för litet belopp i förväg, och så stämmer vi av på fredagen (ej söndagen).
Kan vi utgå från minimikostnaden i vår kalkyl
Nej. Läs igenom hela prislistan igen uppifrån och ner. Minimikostnaden är bara en kontrollpost, oavsett hur många ni är och vilka tilläggsdelar ni önskar
så kommer inte totalkostnaden gentemot Rockelstad bli lägre en minimikostnaden för aktuell månad. Prislistan och tilläggsdelarna är de ni skall använda i er kalkyl.
När kalkylen är klar så stämmer ni av att er kalkyl inte blev lägre än minimikostnaden.
Hur många gånger får vi komma och titta
Ni får komma hit så många gånger ni vill i förväg. Första gången brukar vi guida runt, därefter går ni runt själva, men att vi kan mötas
upp för att stämma av frågor. Första gången ni kommer hit vill vi att ni kommer ensamma, då vi ofta har fler bröllopspar som går runt samtidigt.
Följande besök är ni välkomna att ta med föräldrar, syskon, toastmasters, kockar och andra som skall vara delaktiga.
Kan vi komma och titta andra tider än söndag kl 15
Det är ofta möjligt, men måste bokas med oss. Lördagar och tidigare på söndagar brukar vara svårt. Vardagar går ofta, men är t.ex. inte
lämpligt om vi har en stor konferens här. Önskar ni en helt egen guidning så är vardagkvällar bättre än söndagar.
Kan man reservera upp flera datum
Under kortare tid kan ni reservera maximalt 2 helger. Dessa två helger måste dock vara inom olika säsonger, t.ex. en helg på våren och en på hösten.
Kan man byta datum
Det är ofta möjligt att ändra er reservation / bokning till annan ledig helg, förutsatt att det är minst 7 månader kvar till den närmaste av de två helgerna.
Finns det någon väntelista
Vi har inget system för väntelista, den skulle ändå bli inaktuell väldigt snabbt. Vi ber er istället kontakta oss med jämna mellanrum för att
se om det blivit någon avbokning (vilket händer några gånger varje säsong, tyvärr ofta för sent).
Hur stora är borden i Gula paviljonen
Gula paviljongen är den matsal som används mest. Det går att använda runda bord (finns 12 st med 8 platser på varje, vilket blir 96 personer, några personer till går
att klämma in. De rektangulära borden är 76 cm breda, och 180 cm långa. Det finns några bord som är 76 cm breda och 150 cm långa för att kunna anpassa långbord
till lokalens utformning. Stolarna i gula paviljonen är stapelbara (och mycket bekväma), och det finns vita överdrag att hyra till. Stolar och bord kan ställas in i förrådet bredvid
matsalen för att rigga om till dans i samma lokal (finns alternativ danslokal i Brygghuset också).
Hur stora är borden i Kristallsalen
Borden i Kristallsalen har 4, 6 eller 8 platser. Borden är 73 cm breda och 118 cm långa utan iläggsskivor. Man kan sätta iläggskivor i båda sidorna.
Iläggskivorna är 43 cm. Dvs total bordslängd på 118, 161 eller 204 cm. Borden har bockben, vilket gör att man inte behöver bry sig om benens placering.
Det långa bordet där brudparet sitter är vanligen 9,66 meter (6 bord om 161 cm). De andra borden justeras efter hur många man är. Skall ni beställa löpare
att lägga mitt på bordet rekommenderar vi ca 30 meter vid maximalt antal personer.
Vad har stolarna i Kristallsalen för mått
Stolarna i Kristallsalen är 42*42cm.
Finns det barnstolar och barnsängar
Ja, vi har 4 barnstolar och 3 barnsängar (2 fällbara en 1 med spjälor)
Var placerar man lämpligen barnstolarna
Tänk på att barnstolar tar mycket mer plats än vanliga stolar. En barnstol är i nederkant ca 65-70 cm till skillnad från de vanliga stolarnas 42 cm. Placera
helst ej barnstolar på kortsidorna/ändarna av borden.
Ingår det städning
Ja, städning av alla utrymmen utom köken ingår. Ni bör förankra med er cateringleverantör att de diskar och städar efter sig. För de måltider ni lagar själva
måste ni ordna diskning och städning av köken.
Vilka saker ingår i priset
I upplägget ingår tillgång till husen och parken. Förbrukningsmateriel som toapapper, sopsäckar, diskmedel, tvål och schampo i sovrummen ingår.
Vita linnedukar till middagen ingår, linneservetter ingår ej, men kan hyras av oss. Vi står för vattenkaraffer, termosar, kaffebryggare och kaffefilter, men ni tar med kaffe.
Övernattningsmöjlighet ingår, men sängkläder kan ni välja att låta gästerna ta med, alternativt hyra av oss.
Ingår bäddning av sängarna om vi hyr sängkläder
Nej, bäddning ingår ej, men ni kan välja att låta oss ordna bäddning, kostnaden för detta finns i prislistan. Bäddning kan endast ordnas om ni hyr sängkläder
av oss (vi hyr själva av en tvättfirma). Om ni vill bädda själva, eller låta gästerna bädda så lägger vi ut sängkläder i entren i resp. hus.
Behöver vi hyra sänkläder och bäddning till sviterna i slottet
Nej. För sviterna i slottet ingår alltid både sänkläder och bäddning. Dessa 3 rum hyrs alltid ut bäddade.
Kan vi använda de två extra sovrummen på övervåningen i slottet
Från och med 2016 har vi tagit dessa rum i bruk, men de används ibland för våra egna gäster.
Dock så delar dessa två rum på dusch/wc. Det ena rummet är stort och mycket fint, det andra är
fint, men mindre och har endast en enkelsäng (1 extrasäng möjligt). Kostnaden står i prislistan.
Kontakta oss för att se om dessa rum går att boka.
Hur är det med boende
Boende ingår i priset. Det finns ca 32-36 gästrum (lite beroende på hur man räknar loften) fördelat på 7 byggnader. Inklusive den Gula Paviljongen som är
ett valfritt tillägg finns ca 90 fasta bäddar (om två personer sover i dubbelsängarna). Extrasängar med tjocka madrasser ligger under sängarna. Inklusive extrasängar är det möjligt att övernatta
upp till maximalt ca 100 personer. Vi kan ställa upp extrasängarna om vi fått en boendeplacering minst 4 dagar i förväg. Hur många ni väljer att bo här
är upp till er. Det finns länkar till kompletterande boende under Bröllopslänkar
Finns det toa och dusch på rummen
En del rum har egen dusch och toa inne i rummet. Andra rum har egen dusch/toa utanför rummet. En del rum delar på dusch/wc. Exakt hur det är fördelat finns
beskrivet i Sovrumsguiden.
När kan vi komma på fredagen
Från klockan 15 på fredagen har ni tillgång till åtminståne det hus som middagslokalen finns i. Ofta har vi konferenser torsdag till fredag. Vi behöver
då ofta laga lunch till dem, varpå vi kan börja städa köken. Sedan städar vi övriga hus och lokaler, med prioritet för de utrymmen ni behöver tillgång till först (matsalen).
Många önskar komma tidigare än kl 15, t.ex. för att det är många fredagsgäster. Om vi har ett företag här kan det vara svårt för er att komma in i husen tidigare.
Koordinera med oss 1-2 veckor innan bröllopet och så kan vi se vad som är möjligt.
Kan vi komma redan på torsdagen
Vi har haft bröllop som börjar redan på torsdagen, t.ex. när det varit många utländska gäster. För att det skall vara möjligt bör det vara ett ganska
stort gäng som kommer redan då. Torsdag-fredag är de mest populära dagarna för företagsevent som vi då måste säga nej till. Kostnaden blir en särskild uppgörelse.
Hur länge kan festen hålla på
Ni kan festa hela natten om ni vill. Vi har ingen tid som ni måste stänga av musiken, och eftersom ni har med egen dryck behöver inte baren stänga.
Dock måste musiken dras ner lite från ca kl 01:00 på natten för att gårdens invånare och även en del av era gäster skall kunna sova. Fönster och dörrar måste
också hållas stängda vid spelning av musik på natten. Gula paviljongen är inte lika känslig för hög musik som Brygghuset (där ljudet färdas långt över sjön).
Kan vi ha discoanläggning utomhus eller i tält på kvällen/natten
Nej, det hörs tyvärr för mycket.
Kan vi ha fyrverkerier eller salut
Vi har tyvärr haft problem med gårdens alla hästar som blivit mycket upprörda och skadat sig av höga knallar, därför är det inte möjligt.
När måste man åka på söndagen
Vi rekommenderar att försöka vara ute ur husen vid 2-3 tiden på söndag eftermiddagen.
Om det skulle vara så att vi har något arrangemang som skall starta en söndag koordinerar vi det mer er.
Vad kostar övernattningen fredag till lördag
Det är ofta trevligt att ha en del av gästerna som kommer redan på fredagen (eller alla). Kostanden för fredagsgäster är 350 kr/person, utöver de 4 personer
som ingår i kostnaden (eftersom vi vill att åtminståne en mindre förtrupp anländer redan på fredagen)
Vilka hus har vi tillgång till på fredagen
Ni har alltid tillgång till det hus där middagslokaen är belägen. Beroende på hur många ni är som kommer redan på fredagen så får ni succesivt tillgång till fler hus.
Vi behöver hålla lite flexibilitet att kunna boka in andra (oftast mindre) arrangemang fredag till lördag om ni inte är så många som anländer på fredagen.
Om det visar sig att vi inte har andra arrangemang fredag-lördag får ni tillgång till hela anläggningen redan på fredagen.
När vet vi vilka hus vi har tillgång till på fredagen
Ungfär 2-3 veckor innan den aktuella helgen brukar vi veta om något annat arrangemang är inbokat torsdag-fredag eller fredag-lördag. Andra arrangemang fredag-lördag
koordinerar vi med er innan de bokas in.
Var bor lämpligen djurallergiker
Gästrumsflygeln är vårt allergihus, där vi aldrig tillåter djur. Slottet har 2 inneboende hundar och en katt, även om de bor i en helt annan del av slottet
och inte får befinna sig i sviterna, finns det en risk att det finns spår av djurpäls i slottet. I övriga hus är det förhållandevis ovanligt att vi har besökande husdjur.
Kan vi ha med hund/katt
Ja, det är möjligt. Vi rekommenderar att dessa bor i lilla jaktflygeln, eller i undervåningen i Östra flygeln (pompeianska rummet).
Är anläggningen handikappanpassad
Nej tyvärr, detta är gamla hus med ibland höga trösklar och trappor. Vi kan tyvärr inte garantera att det fungerar smärtfritt med rullstolar, rolator etc.
Det finns dock några lösa ramper vi byggt för att komma in i Östra flygeln och gula paviljongen, dessa ramper tas fram på förfrågan. Slottet har en fast ramp
på baksidan. Person i rullstol rekommenderas boende i Pompeianska rummet på undervåningen i Östra flygeln, där det ej finns trösklar och där det finns
toalett med bred dörr i köket ca 10m bort.
Kan ni ordna med barnvakter
Inte helt omöjligt, vi kan kolla med våra lokala kontakter.
Vi känner en kock, kan ni ordna serveringspersonal
Serveringspersonalen organiseras bäst via cateringfirman. Vi har dock några lokala kontakter som ibland kan ordna några serveringspersonal. Det finns även en restaurangskola i Nyköping som ni själva kan kontakta
Kan ni ordna folk som t.ex. hjälper till i baren, eller ordnar frukost
Eventuell barpersonal ordnas via cateringfirman. Enklare frukost
är vanligt att era föräldrar/syskon ordnar, men ofta kan cateringfirman ordna det, särskilt om det skall finnas varma rätter likt en brunch.
Vad brukar det kosta med catering
Det är förstås helt upp till er att välja nivå på cateringen, vanligt är ca 300 - 400 kr per person, samt att ni därutöver betalar serveringspersonal
för de antal timmar de arbetar. Timpriset varierar, ofta ca 160-200 kr/timme. Serveringspersonal kan betalas av er, direkt av er till serveringspersonalen
utan att det går via cateringföretaget.
Varför är denna catering så mycket billigare än bröllopsmenyer på andra ställen
För att detta avser endast cateringen, Rockelstad står för all utrustning, kök och middagslokaler samt förbrukningsmaterial, el, vatten etc. Ni står
också själva för alkoholen. Det är det som är så bra.
Vilka aktiviteter kan gästerna sysselsätta sig med
För de gäster som kommer redan på fredagen finns möjlighet till aktiviteter både fredag em/kväll och lördag förmiddag.
Vanligt är att ni sätter upp en tipspromenad (t.ex. om brudparet) på träden i parken. Här finns också kägelbana och bastu
som ni disponerar fritt under vistelsen. Det finns även kanoter och tennisbana. Status på tennisbanan kan vi dock ej garantera (grus). Racket och bollar
brukar finnas. Ni kan också kostnadsfritt låna kubb, brännboll och boule.
Kan vi ha tailandslyktor
Tailandslyktor är möjligt förutsatt att det inte är torka, eller hårda vindar.
Vilken information behöver Rockelstad ha av oss
Vi önskar att ni i god tid (2 veckor i förväg) skickar oss boendeplaceringslista, Agenda över hela helgen, Middagsplacering (för bordsuppställning), samt en kalkyl med alla ingående
delar och tillägg gentemot oss. Tänk på att vi behöver veta tider för vigsel, middag och annat då det ibland är "osynliga" saker vi behöver ordna.
Kan vi sätta upp namnlappar på dörrarna
Ja, med tejp eller klet. Ni kan också sätta upp lista på vilka som bor i huset på ytterdörren.
Finns det lappar/skyltar på dörrarna till sovrum med rummets namn
Ja, merparten av rummen har en lapp sitt namn på dörren.
Går det att plocka blommor och björkris på plats
Ni får plocka säsongens blommor på plats, men ej i rabatter eller blomkrukor. Önskar ni björkris får ni låna såg/yxa samt ståltråd, samt att vi förklarar var
det går att hämta björkris.
Finns det någon bröllopsbåge till ceremonien
Vi tillhandahåller ingen sådan, men det kan finnas en kvarlämnad ni kan låna. Om ni vill köpa eller bygga en egen kan vi hjälpa till med ståltråd, rep och verktyg. Det är möjligt att förankra bågen i marken
vid stenbryggan. Finns det en kvarlämnad båge är den kostnadsfri att använda.
Går det att ordna EL ström vid ceremoniplatsen
Ja, vi kan dra fram ström dit. Dock endast 10 ampere (vanligt el-uttag)
Går det att ordna sittplatser vid ceremonien
Från och med 2019 har vi ett nytt system för detta. Vi har byggt ett bänkhus nere vid stenbryggan. Där inne finns sittbänkar för ca 100 pers.
Vi tar inget betalt för detta om ni själva tar fram och ställer tillbaka bänkarna (Bänkhuset är ca 5m från vigselplatsen.
Finns det ljudanläggning till ceremonien
Sterioanläggning modell mindre finns att låna för att t.ex spela musik. Önskar ni mikrofon finns en liten bärbar anläggning med två trådlösa miccar samt högtalare.
Har ni musiker som ska spela så behöver de ta med passande förstärkare. Vi har ytterligare ett par små anläggningar/högtalare/litet mixerbord för att kunna lösa
olika ljudproblem på plats (kan innebära extra kostnad). Ställ för microfon kan finnas (kolla med oss på plats när det närmar sig)
Vi har musiker med känsliga instrument som inte får bli blöta
Då rekommenderar vi att ni hyr vårt lilla tält 3x4 meter och ställer vid sidan av vigselplatsen.
Om det blir dåligt väder vid cermonien vad gör vi
Ni kan välja att flytta in ceremonien till gamla slottsmatsalen. Detta innebär dock en merkostnad, bla pga golv-vård. Vi förstår att ni helst av allt
vill vara ute, och troligen väljer att fatta detta beslut ganska sent. Det är ok att bestämma detta på lördagen, men för både vår och er egen skull bestäm en
tid när ni senast fattar detta beslut, och kommunicera detta med oss.
Hur gör vi med sittplatser om ceremonien blir i gamla slottsmatsalen
Ni bestämmer om ni vill att endast ett mindre antal, säg 10-20 personer skall ha sittplatser längst fram, eller om ni vill att samtliga skall
sitta. Att ordna fram de första 10-20 sittplatserna går snabbt eftersom stolarna redan finns i rummet. Att ordna fram sittplatser till samtliga
är ett ganska stort jobb som kan ta ett par timmar för en person. Därför behöver vi veta i god tid om alla skall sitta.
Kan vi fixa iordning gamla slottsmatsalen för vigsel "just in case"
Om ni fixar detta själva, dvs både ställer fram och tillbaka stolar innebär det ingen extra kostnad om den sedan INTE används. Men att ställa fram
sittplatser till samtliga i ett sånt läge kan bli svårt. Används matsalen är det enligt prislistan, och kostnaden regleras på söndagen innan ni åker.
Hur många sittplatser går att få i gamla slottsmatsalen
Om både matsalsdelen och runda musiksalongen används går det att få ca 100 sittplatser. Ni står då i valvbågen mellan de två rummen och ser samtliga gäster.
Om vi vill ha mingel ute, men flytta in det i slottet vid dåligt väder
Det går bra. vi vill veta en sista tid när ni bestämmer er för att vara inne. Kostnaden regleras på söndagen innan ni åker.
Om det börjar regna mitt under vårt mingel, kan vi flytta in i slottet
Ja det kan ni göra, men vi har då inte kunnat tända alla konstiga och gömda lampor, kontrollerat och tänt stearinljus, ev brasa mm.
Det tillkommer kostnad enligt prislistan som regleras på söndagen innan ni åker.
Kan vi ha minglet inne någon annanstans vid dåligt väder som inte kostar något
Ja, östra flygeln är lämplig, särskilt om middagen skall vara i gula så finns gott om plats i Östra flygeln.
Skall middagen vara i Östra kan minglet vara i Gula paviljongen om ni valt detta tillval.
Vem ställer upp middagsbord och dukar borden
Vi ställer upp borden till middagen förutsatt att vi fått en bordsplacering i god tid. Sedan överlämnar vi till er för dukning av borden.
Om ni inte önskar duka själva, tala med er cateringleverantör. Skall stolsöverdrag användas sätter ni på dem själva.
Har ni någon kontaktperson här på plats
Ja, på fredagen finns någon här och svarar på frågor samt hjälper till att ordna saker. På lördagen är alltid någon av oss på plats.
Vi rekommenderar att ni ger oss numret till er toastmaster eller planeringsansvarige person för frågor under lördagen.
Vi har gäster som inte skall övernatta, behöver vi betala för dem
Kalkylen baseras alltid på antalet middagsgäster oavsett om de övernattar här eller inte.
Vi har serveringspersonal som behöver övernatta, vad kostar det ?
Om er serveringspersonal inte är med på festen på något sätt så kostar det inget. Tänk dock på att antalet tillgängliga sängar för era gäster minskar.
Hur gör vi med barn, kostar de lika mycket
Detta är en förhandlingsfråga. Tidigare hade vi priser för barn i olika åldrar, men det fungerande inte, varför vi numera förhandlar om detta.
Det kan ju vara 10 bebisar, vilket inte innebär någon kostnad, eller 10 nittonåringar, vilket skulle innebära full kostnad.
Kan vi få tillgång till sviterna i slottet redan från fredagen
Ja, mot mindre merkostnad. Alla tre sviterna kostar sammanlagt 4200 kr att hyra, lägger ni till 800 kr får ni tillgång till alla sviterna redan
från fredagen.
Hur mycket är det lämpligt att ta betalt av gästerna för logi
Logi ingår normalt inte på andra ställen, varför det inte är orimligt att ni tar lite betalt av gästerna för detta. Vanligt är 300-400 kr per person och natt.
Ni administrerar dock hela denna betalning själva, vi tar endast betalt av er.
Var ställer man borden/stolarna i Brygghuset när man skall ha dans
De ställs i vänstra garagedörren mitt emot Brygghuset (ca 35m bort).
Vad är det för discoanläggning ni hyr ut
Spänning: 220V, 10A, Slutsteg: Ody-Pro Lax M320 Högtalare: Två st. med 15 tums basar. Liten Aktiv Subwoofer,
Ingen CD-Spelare: Mixerbord med ca 5 kanaler. Vi tillhandahåller kabel för att koppla
in anläggningen till er dator/mp3 spelare
Kan vi använda Spotify
Ja, det finns nätverk i både Brygghuset och Gula Paviljongen. Vi rekommenderar dock att ni gör några listor som laddas ner lokalt på datorn i Spotify.
Nedan visas platser, mått och andra saker som kan underlätta bröllopsplaneringen. Förhoppningsvis fyller vi på med mer saker varteftersom.
Kan man ladda elbil på plats
Vi har ingen laddstolpe här (ännu) tyvärr. Laddning med 220 Volt kan se med kabel ut ifrån ett fönster i Grinstugan eller Lilla jaktflygeln.
(Detta är de två små flyglarna närmast parkeringen). Om ni löser detta helt själva utan vår inblandning är det kostnadsfritt. Om ni behöver 380V
eller om vi skall hjälpa till med laddning (t.ex. telefonkontakt, instruktioner, möta upp förararen, kabeldragning, felsökning) kostar det 300kr.
|
Vigselplats vid stenbryggan
Vigselplatsen vid stenbryggan ger en perfekt inramning till viseln. De tre stentrapporna och den långa buxbomshäcken
gör att det blir gott om tid att spela musik till inmarschen. Det är möjligt att ha en matta på hela eller vissa
delar av sträckan. Vi tillhandahåller ej sådan matta, men för de som vill införskaffa själva så är måtten enligt
bilden. Måtten är fram tills dess att stenbryggan börjar (bryggfoten) där själva ceremonin hålles. Vi har inte mätt själva bryggan.
Måtten på trapporna funkar för att lägga en matta in trappan, lämpligtvis med armeringsjärn längst inne i trappstegen
för att hålla fast mattan. Armeringsjärn kan köpas av oss här på plats, och vi kan låna ut något att kapa dem med.
|
|
Tältplats Brygghuset mot sjön
Den vanligaste platsen att ha ett tält utanför brygghuset är på sjösidan, och där tältet är förlagt vid sidan
av brygghuset (lila markering) så man fortfarande har kvar sjöutsikten. Maximal storlek på tält på denna plats 5x9 m.
Tält är bra att ha här om man t.ex. är väldigt många (80 pers eller fler) och man känner att lokalen inne i
brygghuset riskerar att bli för liten som danslokal, eller om man helt enkelt vill ha ett vädersäkert utrymme
som komplement. Tält kan t.ex. hyras av Rent a Tent i Gnesta, eller om man vill köpa ett "engångstält"
på Rusta, Jula etc (ofta 3x6 eller 3x9m). Några gånger har det i tältet även varit golv och inredning, uppblåsbara
lounchmöbler, mattor, kristallkronor etc. Vill man ha värme är det bäst med gasdrivna kaminer eller
Terassvärmare.
|
|
Tältplats Brygghuset mot land (söder)
Vill man ha ett riktigt stort tält är det bättre att ställa tältet på södersidan om brygghuset (in mot land)
Denna grusplan är i stort sett helt plan och går helt eller delvis att fylla med tält.
|
|
Flaggornas storlek
Det är ganska vanligt när endera parten kommer från utlandet att man har en svensk och
en utlänsk flagga. Snyggast är om flaggorna är någolunda lika stora. Våra två svenska flaggor är
140x235 cm stora (blåa med gult kors). Flaggstängerna (2st) är 12m höga och står ca 15 meter framför slottet
med ca 20 meter emellan sig. Våra flaggor har fastsydda flaggöglor i var ända, men det går även att knyta fast
en flagga om sådanna öglor saknas på er flagga.
|
|
| |
|